Troefmarkt Langweer ‘Beste promotor Wâldbeantsje’

27 februari 2013 om 21:11

 

Zaterdag 23 februari was het moment suprême in de wedstrijd  ‘Beste Promotor Wâldbeantsje 2013′. Troefmarkt Langweer is door de jury unaniem tot winnaar uitgeroepen. Niet alleen brachten ze de boodschap van ‘echte’ Wâldbeantsjes uit De Friese Wouden goed over, de Wâldbeantsje Priuwke Dagen die zij met 6 lokale horecaondernemers op touw hadden gezet gaf de doorslag. Dit was een tocht waarbij publiek bij elke horecagelegenheid een bijzonder Wâldbeantsje-gerecht kon proeven. Van cassoulet en soep van Wâldbeantsjes tot en met een Wâldbeantsjeloempia en -patat.  Een heuse Wâldbeantsjebokaal werd door Tweede Kamerlid Lutz Jacobi aan Karin Ponne en Tjeerd van Dijk van de Troefmarkt uitgereikt.

 

Omrop Fryslân TV, vrijdag 22 februari 2013: jury beoordeelt promotie-actie Troefmarkt
Omrop Fryslân Radio, zaterdag 23 februari 2013: Omrop Fryslân feliciteert winnaar (start: 25.30)

 

De jury lette op de communicatie rond echte versus nep-Wâldbeantsjes, de boodschap die ze naar buiten brachten en naar de creativiteit van de activiteiten. Eén van de vereisten was in ieder geval een winkelpresentatie van Wâldbeantsjes neer te zetten. Daaromheen waren de winkels vrij om er iets van te maken.  De Troefmarkt in Langweer stak in alle opzichten met kop en schouders boven alle andere deelnemers uit volgens de jury. “Naast de prima winkelpresentatie, was de samenwerking met 6 horecaondernemers in Langweer en de inzet die daarbij kwam kijken hartverwarmend en uiteraard tongstrelend. De Troefmarkt zocht daarbij op alle mogelijke wijzen naar publiciteit, onder andere via social media, en slaagde erin om aandacht te krijgen van verschillende media, waaronder de Friese radio en TV. Veruit de effectiefste en creatiefste promotie “, aldus jurylid Tjalke Stoelwinder van ‘Wâldbeantsjegroothandel’ Greydanus. De andere juryleden waren Henk Holwerda van Greydanus en Henk Pilat en Jan de Boer van Stichting Wrâldfrucht, eigenaar van keurmerk Wâldpyk.
Naast de winnaar kregen Welkoop in Heerenveen, Jumbo in Harlingen en Kamminga Supermarkt in Wijnjewoude een eervolle vermelding, omdat hun promoties beter dan gemiddeld scoorden ten opzichte van de andere deelnemers.

Nep-Wâldbeantsjes
Streekkeurmerk Wâldpyk en Aardappelgroothandel Greydanus hebben de wedstrijd georganiseerd. Zij willen met deze wedstrijd publiek bewust maken van het verschil tussen ‘echte’ Wâldbeantsjes uit De Friese Wouden en nep-Wâldbeantsjes uit de kleigronden van elders.
Het Wâldbeantsje is een bonenras dat op de zandgronden van De Friese Wouden thuishoort en heeft daar eeuwenlange historie. Een typisch streekproduct voor deze streek. Niet voor niets draagt de echte Woudboon het streekkeurmerk Wâldpyk en is het landelijk erkend als streekproduct uit De Wâlden door Streekeigen Producten Nederland.
“Woudbonen ergens anders vandaan profiteren van het succes van echte Wâldbeantsjes. Als ze op kleigrond geteeld zijn smaken ze echter niet zo goed en hebben niet dezelfde verwerkingskwaliteiten als die uit De Wâlden. Dit schaadt de reputatie van echte Wâldbeantsjes”, vertelt Jan de Boer van Stichting Wrâldfrucht.

Lutz-Jacobi-oerhandiget-de-Waldbeantsjebokaal-2013